ノートルダム清心女子大学

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教員紹介|教員・スタッフのプロフィールをご紹介します。

木津弥佳
木津弥佳
KIZU, Mika
所属 文学部 英語英文学科
職名 教授

教員からのメッセージ

普段意識せずに使っている「ことば」ですが、当たり前のことになぜだろう?という疑問を抱き、その知的興味を追求するのはおもしろいものです。外国語である英語から見た日本語、母語である日本語から見た英語を通じて、「ことば」とは何か、またその背景にある文化的要素は何かについて、一緒に考えてみましょう。

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連絡先

Tel: 086-252-7136
Email: mikakizu@m.ndsu.ac.jp

大学院担当

英語学言語学特論 I

所属学会

日本言語学会
日本英語学会
日本第二言語習得学会
British Association for Applied Linguistics

取得学位

Ph.D (言語学)

出身大学院・研究科等

米国・カリフォルニア大学サンタクルーズ校(言語学MA)
カナダ・マギル大学(言語学Ph.D)

出身大学・専攻等

南山大学外国語学部日本語学科

職歴

英国・ダラム大学
英国・ロンドン大学SOAS
岡山大学

研究分野(キーワード)

言語学、統語論、第二言語習得、翻訳

論文

論文:

2017     "The effect of instruction on null subject: A case of L2 Japanese learners," (with Kazumi Yamada) in Proceedings of PacSLRF 2016, Makiko Hirakawa, John Matthews, Koichi Otaki, Neal Snape, and Mari Umeda (eds.), pp. 115-120, Japan Second Language Association.

2016     "Translating into Japanese mimetics: Grammatical class-shift and historical development," (with Naomi Cross) in The Grammar of Japanese Mimetics: Perspectives from structure, acquisition, and translation, Noriko Iwasaki, Peter Sells, and Kimi Akita (eds.), pp. 221-237, Routledge.

2015     “Multiple accusative constructions: The case of V+tate in Japanese,” (with P. Sells and H. Tanaka, U. of York) in Japanese/Korean Linguistics Vol. 22, Mikio Giriko, Naonori Nagaya, Akiko Takemura, and Timothy Vance (eds.), pp.  277-292, CSLI Publications.

2013     “Raising out of V+tate phrases,” (with H. Tanaka and P. Sells at U. of York) in MIT Working Papers in Linguistics: Formal Approaches to Japanese Linguistics 6, Kazuko Yatsushiro and Uli Sauerland (eds.), pp. 227-238, MIT.

2013     “Modal markers in Japanese: a study of learners’ use before and after study abroad,” (with B. Pizziconi and N. Iwasaki), Japanese Language and Literature, Vol.47, No.1: 93-133.

2013     “Null Subjects and Topic-drop in L2 Japanese: Some implications for the Interface Hypothesis,” in Y. Otsu (ed.), The Proceedings of the 14th Tokyo Conference on Psycholinguistics (TCP 2013). (pp.115-135). Tokyo: Hitsuji Shobo.

2013     “L2 acquisition of null subjects in Japanese: A new generative perspective and its pedagogical implications,” in Universal Grammar and the Second Language Classroom. Melinda Whong, Kook-hee Gil and Heather Marsden (eds.), Springer, pp. 35-55.

2012     “Chapter 10: Modern Japanese” (with N. Tranter, U of Sheffield) in The Languages of Japan and Korea. Nicolas Tranter (ed.), Routledge, pp. 268-312.

2012     “Syntax of Quantifiers in Japanese,” (with H. Tanaka, U of York) in Bjarke, Frellesvig and Jien, Kiaer and Janick, Wrona (eds.), Studies in Japanese and Korean Linguistics, LINCOM Studies in Asian Linguistics, pp. 187-200.

翻訳:

2015     『日本語文型辞典 英語版 (A Handbook of Japanese Grammar Patterns for Teachers and Learners)』グループ・ジャマシイ編著, くろしお出版.

著書

2009     Japanese Modality: Exploring its scope and interpretation. (eds. with B. Pizziconi) Palgrave Macmillan. (300 pages)

2005     Cleft Constructions in Japanese Syntax. Palgrave:  Macmillan. (245 pages)

外部資金・競争的資金:科研費

平成30年度科学研究費助成事業 基盤研究(C)「外国語としての日英モダリティの習得」(研究代表者)
平成30年度科学研究費助成事業 基盤研究(C)「第二言語における項削除の習得」(共同研究者)

その他研究活動

口頭発表:

2017.09 "L2 Acquisition of 'Agreement' in Speech Act Projections" (with Kazumi Yamada) Annual Meeting of the British Association for Applied Linguistics 2017, University of Leeds.
2016.09 "The effect of instruction on null subjects: A case of L2 Japanese learners" (with Kazumi Yamada) Pacific Second Language Research Forum 2016, Chuo University.
2016.06 「 英日翻訳におけるオノマトペ表現について:Little Lord Fauntleroyの翻訳から」関西学院大学言語コミュニケーション文化学会 招聘講演.
2016.06 "What is the role of linguistic theory in second language teaching?: The case of subject omission in Japanese" Teaching and Learning Japanese at SOAS - Past, present future: Celebrating 100 years of Japanese language pedagogy, SOAS, University of London.

担当科目

所属学科

英語講読 II [f], II [c]
International Communication IA, IB
International Communication Research IIA, IIB
Business English I [a], II
英語学・言語学研究 IA, IB
International Communication Seminar I [c], II [c]
卒業論文