ノートルダム清心女子大学

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教員紹介|教員・スタッフのプロフィールをご紹介します。

木津弥佳
木津弥佳
KIZU, Mika
所属 文学部 英語英文学科
職名 教授

教員からのメッセージ

普段意識せずに使っている「ことば」ですが、当たり前のことになぜだろう?という疑問を抱き、その知的興味を追求するのはおもしろいものです。外国語である英語から見た日本語、母語である日本語から見た英語を通じて、「ことば」とは何か、またその背景にある文化的要素は何かについて、一緒に考えてみましょう。

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連絡先

Tel: 086-252-7136
Email: mikakizu@m.ndsu.ac.jp

所属学会

日本言語学会
日本英語学会
日本第二言語習得学会

取得学位

Ph.D (言語学)

出身大学院・研究科等

米国・カリフォルニア大学サンタクルーズ校(言語学MA)
カナダ・マギル大学(言語学Ph.D)

出身大学・専攻等

南山大学外国語学部日本語学科

職歴

英国・ダラム大学
英国・ロンドン大学SOAS
岡山大学

研究分野(キーワード)

言語学、統語論、第二言語習得、翻訳

論文

論文:

2017     "The effect of instruction on null subject: A case of L2 Japanese learners," (with Kazumi Yamada) in Proceedings of PacSLRF 2016, Makiko Hirakawa, John Matthews, Koichi Otaki, Neal Snape, and Mari Umeda (eds.), pp. 115-120, Japan Second Language Association.

2016     "Translating into Japanese mimetics: Grammatical class-shift and historical development," (with Naomi Cross) in The Grammar of Japanese Mimetics: Perspectives from structure, acquisition, and translation, Noriko Iwasaki, Peter Sells, and Kimi Akita (eds.), pp. 221-237, Routledge.

2015     “Multiple accusative constructions: The case of V+tate in Japanese,” (with P. Sells and H. Tanaka, U. of York) in Japanese/Korean Linguistics Vol. 22, Mikio Giriko, Naonori Nagaya, Akiko Takemura, and Timothy Vance (eds.), pp.  277-292, CSLI Publications.

2013     “Raising out of V+tate phrases,” (with H. Tanaka and P. Sells at U. of York) in MIT Working Papers in Linguistics: Formal Approaches to Japanese Linguistics 6, Kazuko Yatsushiro and Uli Sauerland (eds.), pp. 227-238, MIT.

2013     “Modal markers in Japanese: a study of learners’ use before and after study abroad,” (with B. Pizziconi and N. Iwasaki), Japanese Language and Literature, Vol.47, No.1: 93-133.

2013     “Null Subjects and Topic-drop in L2 Japanese: Some implications for the Interface Hypothesis,” in Y. Otsu (ed.), The Proceedings of the 14th Tokyo Conference on Psycholinguistics (TCP 2013). (pp.115-135). Tokyo: Hitsuji Shobo.

2013     “L2 acquisition of null subjects in Japanese: A new generative perspective and its pedagogical implications,” in Universal Grammar and the Second Language Classroom. Melinda Whong, Kook-hee Gil and Heather Marsden (eds.), Springer, pp. 35-55.

2012     “Chapter 10: Modern Japanese” (with N. Tranter, U of Sheffield) in The Languages of Japan and Korea. Nicolas Tranter (ed.), Routledge, pp. 268-312.

2012     “Syntax of Quantifiers in Japanese,” (with H. Tanaka, U of York) in Bjarke, Frellesvig and Jien, Kiaer and Janick, Wrona (eds.), Studies in Japanese and Korean Linguistics, LINCOM Studies in Asian Linguistics, pp. 187-200.

翻訳:

2015     『日本語文型辞典 英語版 (A Handbook of Japanese Grammar Patterns for Teachers and Learners)』グループ・ジャマシイ編著, くろしお出版.

著書

2009     Japanese Modality: Exploring its scope and interpretation. (eds. with B. Pizziconi) Palgrave Macmillan. (300 pages)

2005     Cleft Constructions in Japanese Syntax. Palgrave:  Macmillan. (245 pages)

外部資金・競争的資金:科研費

平成29年度科学研究費助成事業 基盤研究(C)「外国語としての日英モダリティの習得」

その他研究活動

口頭発表:

2016.09 "The effect of instruction on null subjects: A case of L2 Japanese learners" (with Kazumi Yamada) Pacific Second Language Research Forum 2016, Chuo University.
2016.06 「 英日翻訳におけるオノマトペ表現について:Little Lord Fauntleroyの翻訳から」関西学院大学言語コミュニケーション文化学会 招聘講演.
2016.06 "What is the role of linguistic theory in second language teaching?: The case of subject omission in Japanese" Teaching and Learning Japanese at SOAS - Past, present future: Celebrating 100 years of Japanese language pedagogy, SOAS, University of London.

担当科目

所属学科

General Introduction to International Communication I [b], II [b]
英語講読 II [c], II [f]
International Communication IIA, IIB
English for Study Abroad I [b], II [b]
Business English I, II
英語学・言語学演習 I [d], II [d]
卒業論文